tirsdag den 14. maj 2013

Pirog med kartoffel, spinat, feta og champignon

For tiden surfer jeg meget rundt på forskellige madblogs og falder altså en gang i mellem over nogle opskrifter som jeg godt kunne tænke mig at prøve. Denne gang blev det til en lækker pirog - navnet gør det bare endnu mere spændende;) - som egentlig bare er en tærtedej med lækkert fyld, som sikkert kan varieres i utallige udgaver. Jeg har selv ændret lidt på denne også.


Den bliver rimeligt stor og var alt for meget for 2 personer,jeg vil tro at den sagtens kan række til 4 personer, men vi fik altså nogle dejlige rester ud af det.

Ingredienser

  • 250 g. hakket oksekød
  • 1 spsk. olie
  • 1 løg
  • 2 fed hvidløg
  • 150 g. frisk spinat 
  • 200 g. kogt kartoffel
  • 200 g. feta (brugte den lille pakke hvor man selv skal skære fra Arla)
  • Salt og peber 
  • 1 pk. grov tærtedej fra maizena(det må godt være let en gang i mellem)
  • 1 pakke babysalat 
Start med at brune kødet i olie. Skær løg og champignon og pres hvidløg, kom det ned til kødet og lad det stege sammen et par minutter.



Skyl spinaten og fjern de groveste stilke. Kom det ned til kødet og lad den falde sammen, smag til med salt og peber. Tag gryden af varmen. Skær kartofler og feta i tern og vend det ned i kødet. 


Rul dejen ud på et stykke bagepapir og kom fyldet på den ene halvdel.


Fold den anden halvdel henover fyldet og tryk kanterne rigtig godt sammen. Vi valgte at bruge en gaffel.


Her kan man vælge at pensle piroggen med et æg, men jeg synes altså at det er spild af æg, så jeg valgte ikke at gøre det.
Bages i ovnen ved 200 grader i 25 minutter. 

Serveres med dejlig frisk salat og evt. en god dressing! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar