fredag den 3. maj 2013

Grove morgenboller 2.0

For et par uger siden lavede jeg et indlæg hvor jeg selv havde "opfundet" nogle grove morgenboller. Lad os sige de sådan, de smagte fint nok, men bestod altså ikke "kan-holde-sig-friske-længe-nok-testen".
Men, men, men, min gode veninde Helle og hendes kæreste havde en opskrift som de synes jeg skulle prøve. Selvfølgelig skulle jeg da det og hvad er de?: Perfekte! Ikke alene smager de fantastisk men de holder sig også friske længe nok! Og de er lidt grove og endda med græskarkerner i.
Deres opskrift hedder godt nok sandwich boller, men jeg har gjort dem lidt mindre og bruger dem altså til morgenboller :)


Du skal bruge:
Til 6(rimeligt store) - 8(mindre) stk.

  • 25 g. gær
  • 2,5 dl. lunkent vand
  • 1,25 dl. havregryn
  • 0,75 dl. græskarkerner 
  • 1/4 dl. olie
  • 1/4 dl. sirup
  • 1 tsk. salt
  • 100 g. fuldkornsmel
  • 250 g. hvedemel
1) Rør gæren ud i vandet
2) Tilsæt resten af ingredienserne og rør sammen
3) Ælt dejen godt sammen og lad den hæve i 30 minutter
4) Form 6-8 boller og læg dem på en beklædt bageplade. Efterhæves i 15 minutter
5) Bages ved 200 grader i ca. 20 minutter

Jeg er simpelhent så glad for at have fået denne opskrift for jeg har virkelig ledt længe efter den perfekte morgenbrøds-opskrift ! :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar