torsdag den 11. april 2013

Koldskål med kammejunkere

Ja, jeg er altså stadig i sommerhumør og da jeg stod og havde en rest kærnemælk, så skulle jeg da selvfølgelig lave koldskål. Jeg besluttede mig for at gå all-in og også lave kammerjunkerne fra bunden.
Jeg er normalt ikke særligt vild med koldskål, men det er også kun fordi at dem man køber faktisk ikke er særligt gode og, igen, så kan jeg bedre lide at vide hvad jeg putter i munden.
Denne simple opskrift er uden æg(koldskåls-delen), hvilket gør den endnu nemmere, da man jeg synes det godt kan være spild at købe en hel pakke pasteuriserede for kun at bruge dem til koldskål.

Koldskål:
  • ½ l. kærnemælk
  • ½ l. A38 ( eller andet der ligner)
  • 3 spsk. sukker
  • 2 tsk vaniliesukker(vil også gerne prøve med vaniliestang en anden god gang)
  • lidt citronsaft efter smag
Meget simpelt: rør de 4 første ingredienser sammen og smag til med citron saften. Grunden til at jeg ikke har nogen mængde på citronsaften er, at jeg ikke synes den skal være så sur, men jeg ved at andre godt kan lide det. Så det er lidt op til jer hvad i godt kan lide ;)

Kammerjunkere:
80 stk

  •  250 g. hvedemel
  • 2 tsk bagepulver
  • 1 tsk. vaniliesukker
  • 35 g. sukker
  • 75 g. blødt smør eller margarine 
  • 1 æg 
  • ½ dl. vand 
Start med at blande de tørre ingredienser sammen og bland så de sidste ingredienser i. Ælt det hele godt sammen til en ensformig masse. Det er meningen at dejen skal være ret fedtet.


Tril dejen til 40 kugler og læg dem på en plade med bagepapir med lidt mellemrum.


Bag kuglerne i en 200 grader forvarmet ovn i 6 min. til de har hævet lidt.


Lad kuglerne køle lidt af og halver dem derefter. Fordel dem på pladen, stadig med bagepapir. Stil dem tilbage i oven på 150 grader varmluft og lad dem tørre i 15-20 minutter til de er levet sprøde.
Spis dem til den lækre koldskål og så må vi jo bare vente på sommeren så vi kan lave endnu mere koldskål!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar