fredag den 29. marts 2013

Crazy Cake

Den her kage er ret sjov at lave. Jeg faldt over den på en af mine ynglings hjemmesider (www.pinterest.com) og jeg tænkte at den måtte da selvfølgelig prøves! Det er en chokolade kage uden hverken æg, mælk eller smør. Og så tænker man - kage uden æg? Kan det lade sig gøre? Og ja, det kan de faktisk godt.
Opskriften kommer fra USA og stammer fra tiden omkring "The great depression" (depressionen), hvor det var rigtigt svært at få fat i både æg, mælk og smør. Så datidens gode husmødre fandt jo selvfølgelig på andre måder at bage kage på, og kagen indeholder bl.a. masser af sukker og eddike. Og selvom det med eddike lyder mærkeligt så bliver kagen faktisk ret god. Derudover skal man ikke bruge nogle ekstra skåle, da dejen skal blandes sammen i bradepanden.

Du skal bruge:

  • 230 g. mel
  • 270 g. sukker
  • 3 spsk. Kakaopulver
  • 1 tsk. natron
  • ½ tsk. salt
  • lidt smørelse til bradepande(f.eks. olie)
  • 1 tsk. eddike
  • 1 tsk. vanilieekstrakt (jeg brugte bare vaniliepulver)
  • 5 spsk. vegetabilsk olie
  • 2,5 dl. vand
Som sagt skal kagen laves på en lidt sjov måde, hvilket også er derfor ingredienserne er delt op i to.
Man starter med at smøre sin bradepande(denne opskrift passer til en 20*15 ca.), og blander derefter de 5 første ingredienser godt sammen heri. 
Derefter laver man 3 huller -  2 små og 1 stor. Put eddiken og vanilien i de 2 små og olien i det store hul. Og hæld vandet hen over.

Rør det hele godt sammen - kom godt ud i hjørnerne.


Kagen bages ved 175 grader i midten af ovnen i ca. 30 min. Stik en nål i og tjek den undervejs.

Og så er det bare at nyde denne kage! Det er jo en kage, hvor man stort set altid lige har ingredienserne ved hånden, og den tager ikke længe at lave, så hvis man en dag får lyst til kage er det jo bare at gå i gang.
Nu havde jeg jo ikke lige noget hjemme til en god frosting, men det ville sikkert gøre kagen endnu bedre.

2 kommentarer:

  1. Jeg har lige set kagen i en video, hvor de så tager instant kaffe, sukker og vand og pisker en creme til at smøre ovenpå, det så lækkert ud. Tak for opskriften på dansk 😘🥳

    SvarSlet
  2. DALGONA TOPPING:

    1/4 Cup Instant Coffee Granules
    1/4 Cup Granulated Sugar
    1/4 Cup Hot Water

    SvarSlet