tirsdag den 1. juli 2014

Morgenboller med havre og gulerod

Så er der sommerferie!! Eksaminerne er overstået og det er tid til at slappe af. Selvfølgelig er der da masser af planer i ferien, men mon ikke der også skal blive plads til ren afslapning, for jeg er så heldig at have mange ugers ferie ;)
Nå, men afslapning betyder for mig også boller til morgenmad. Men jeg synes ikke bare det skal være luftige hvide boller(selvom det nu også er meget lækkert!), så jeg har bagt nogle med lidt mere "guf" i.


Her ses bollen med den lækre Nektarin marmelade, som mit sidste indlæg handlede om.

Dejen til disse boller minder om den dej man laver når man skal lave en koldthævet dej, måske lidt mere fast, men den skal altså ikke hæve mere end en halv time plus efterhævning.

Til 10 - 12 luftige boller
- 1½ dl. havregryn
- 1½ dl. grahamsmel
- 3 dl. vand

- 1½ dl vand
- 50 g. gær
- 2 tsk salt
- 2 spsk olie
- 2 spsk sirup/honning
- 50 g. kerner eller fro(solsikke, græskar, hørfrø, sesam osv.)
- Ca 150 revet gulerod
- 400 g. mel

Kom havregryn og grahamsmel i en gryde sammen med 3 dl. vand og varm det op til det bliver til grød. Kom det i en skål, lad det evt. køle lidt af, og kom 1½ dl. vand heri. Rør gæren ud i grød blandingen. Tilsæt resten af ingredienserne og rør godt(kør evt. på røremaskine).
Stil dejen til hævning i en halv time et lunt sted.


Tag "klumper" af dej op med en ske og læg det på en bageplade med bagepapir. Dyp evt. skeen i lidt vand inden du dypper den i dejen og brug en ekstra ske til at skubbe dejen af den anden. Stil bollerne til hævning i et kvarters tid.


Bag bollerne i ovnen i ca. 20 minutter ved 200 grader.


Og så håber jeg at alle får en dejlig sommer, lang ferie eller ej! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar